søndag den 26. oktober 2014

Poncho

I september fik jeg strikket på en Poncho. Jeg havde 10 nøgler strømpegarn liggende i en blå nuance, som jeg "var kommet til" at købe på tilbud hos www.garnudsalg.dk - sammen med noget andet garn. Jeg havde en eller anden vag ide om, at der skulle strikkes strømper. Men de sidste par år er jeg begyndt at gå mere i kjoler end i lange bukser, og så passer de strikkede strømper ikke så godt ind!

På mit nye arbejde sidder vi i et lidt større kontorlandskab, og der kan af og til godt være lidt koldt. Derfor er det rart med noget varmt, som man kan tage over skulderen.  Jeg har taget et sjal med ud, som jeg har lavet tidligere (se: http://strikkeren.blogspot.dk/2008/01/2006-feb-mar.html). Men det er lidt besværligt med et sjal, som nemt glider af. Derfor har jeg kigget mine udklip igennem efter en poncho. Og jeg fandt et fra Hendes verden (nr. 35, 2013,  "den korte med hulmønster").

Den drillede mig lidt, fordi kanten, som er i retstrik, rullede den forkerte vej. Så jeg pillede det hele op (340 masker!), og forsøgte mig med en ny kant. I min bog "Strik med Nordisk tradition" af Vibeke Lind fandt jeg en beskrivelse af en fast kant i 2 farver, som de brugte før i tiden til handsker mv. Den forsøgte jeg mig med. Men den er svær at strikke, når man som jeg, strikker med den kontinentale metode, hvor jeg hele tiden har garnet bag arbejdet. Derfor blev det kun den første række, som blev strikket sådan. Den næste række valgte jeg bare at strikke almindeligt. Men mønsteret blev meget pænt alligevel:

Selve ponchoen er strikket med dobbelt garn på pinde nr. 5,5, så da kanten først var overstået, var det bare at strikke derudad. Der er 4 motiver med hulmønster fordelt rundt om ponchoen, hvor man løbende tager ind, så der bliver færre masker. Min eneste ændringer var altså kanten, som blev forsynet med en farvet kant + 5 rækker perlestrik (i stedet for retstrik), samt kanten foroven, som jeg strikkede lidt længere, og i perlestrik. Dels fordi jeg gerne ville have en smallere åbning, og dels fordi den skal varme omkring det øverste af ryggen/skuldrene. Jeg overtalte min datter til at agere model:

Og her ses ponchoen, når den bare ligger fladt på gulvet:

Detalje fra hulmønsteret:






Ingen kommentarer:

background