fredag den 24. juli 2015

cardigan med norsk mønster, steek efterår2014-4.4.2015.

Jeg manglede en varm vintercardigan. Denne model har jeg strikket tidligere, men ikke i garn fra drops og med lidt andre farver. Denne gang synes jeg, at jeg ville lav e den som "den skulle" se ud.

Men da jeg hader at strikke vrangpinde - især i mønsterstrik, valgte jeg denne gang at strikke 7 m som steek, som jeg hæklede i klippede op bagefter. Det gik fint indtil jeg kom til den øverste del med mønster. Her havde jeg strikket steeks ved at strikke skiftevis hvid/sort i selve steek'en (så den blev stribet). Det viste sig at være en stor fejl, for da jeg klippede begyndte garnet at gå op!!! Gode råd var dyre, så jeg bukkede kanten om, og sikrede strikken ved at sy langs kanten med sytråd. Og så lagde jeg den væk i et stykke tid, mens jeg gik i tænkeboks.

Der var røget et godt stykke af kanten i hver side, fordi jeg var nødt til at bukke meget om - især oppe i selve mønsterdelen, hvor en del af strikken var løbet op. Derfor synes jeg, at trøjen var blevet for lille. Så jeg strikkende en ekstra bladkant, som jeg syede fast på forkanterne, hvorefter jeg samlede op til ribkanter. Og jeg tror at næste gang jeg laver steek i mønstret strik, så skal steek'en strikkes i tern og ikke i striber. Men trøjen blev færdig, og den er vasket, så det hele holder.

Her ses trøjen:

Detaljer af mønsterdel og forkanter foroven:

Detalje af forkanter forneden:

Og lige et mere af krave og mønsterdel:

Ingen kommentarer:

background